21. november hadde Oslospeiderne halvårsmøte/kretsting. Vi lister her opp vedtakene som ble gjort:
Sak 2. Forslag til endring av terminlisten. Forslaget var å endre terminlisten til å følge skoleåret i stedet for kalenderåret.
Forslaget ble forkastet. Terminlisten ble vedtatt å følge likt oppsett som tidligere.
Sak 3. Forslag til terminliste for 2025. Det ble en endring som ble å bytte dato for Ridderturnering fra mai til april, slik det har vært tidligere. Oslospeidernes jubileum ble flyttet til 24-25 mai. Endelig terminliste kan du finne her: https://oslospeiderne.no/terminliste/
Sak 4. Forslag til økning av medlemskontingenten med kr. 50,-.
Forslaget ble vedtatt. Kretsen øker kretskontingenten med kr. 50,- fra og med 2025.
Sak 5. Forslag til budsjett for 2025. Budsjettet ble vedtatt med en endring. Det ble flyttet kr. 5000,- fra småspeiderarrangementer til roverarrangementer. Se vedtatt budsjett her: https://oslospeiderne.no/wp-content/uploads/2024/11/Vedtatt-budsjett-2025.pdf
Sak 6.1. Innsendt sak 1 – Opprettelse av kretskonkpatrulje. Forslaget ble vedtatt med flest stemmer.
Sak 6.2. Innsendt sak 2 – Kretsstyret bestiller buss til NM i Speiding. Kretsstyrets innstilling: I utgangspunktet mener Kretsstyret at dette vil være upraktisk. Det er ikke alltid det kan bookes før vi vet hvem som skal stille til NM og hvor NM skal arrangeres. Dette legger også opp til en minimumskostnad for det å vinne på kretskonkurransen. Forslaget falt, kretsstyrets innstilling ble vedtatt med flest stemmer.
Sak 7.1 Endring av kretspatruljene. Forslaget om å endre fra fire til tre kretspatruljer ble vedtatt med flest stemmer. Forslaget om at endringen skal tre i kraft fra 2025 ble vedtatt med flest stemmer. Oversikt over de nye kretspatruljene finner dere her: https://oslospeiderne.no/grupper/
Sak 7.2. Endring av rullering av arrangementer. Forslaget om å fjerne Speiderhytteturen fra rulleringen fikk flest stemmer.
Ny rullering blir da: Kretspatrulje Y ansvarlig for Ridderturnering, kretspatrulje Z ansvarlig for Kretskonkurransen og kretspatrulje X ansvarlig for Nissefesten.
Forslag til ny rotering finner dere her: https://oslospeiderne.no/wp-content/uploads/2024/12/Ny-roteringsliste.pdf
Sak 8. Kretsstyrets sammensetning. Kretsstyrets innstilling: Kretsstyret kan ha inntil to varamedlemmer. Forslaget ble vedtatt med flest stemmer.
Sak 9.1. Valg. To nye kretsstyremedlemmer ønskes valgt for to nye år. To kandidater stilte til valg, disse var: Lauritz Johan Eikli Rygh fra 1. Haugerud speidergruppe og Ursula-Georgine Småland Goth fra Uranienborg Pfadis speidergruppe. Kandidatene ble valgt ved akklamasjon for å sitte i kretsstyret i to år.
Sak 9.2. Revisor – BDO ble vedtatt med akklamasjon.
Sak 9.3. Valgkomité – nye representanter ønskes. Saken var oppe som informasjonssak om at kretsstyret ønsker en valgkomite på plass. Kandidater til en valgkomite ønskes.
Fullstendig referat fra halvårsmøtet finner du her: https://oslospeiderne.no/wp-content/uploads/2024/12/Protokoll-halvarsmote-2024-signert.pdf