Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

  • Dette arrangement har allerede funnet sted.

32 ulike leker!

7 mars, 2022 kl: 08:00 til 17:00

Glade speidere

Her kommer det hele 32 ulike leker som passer på speidermøter, leirer, bursdager, turer eller hjemme. Lekene sier fremgangsmåte, om man trenger for for å gjennomføre leken og antall personer leken passer for.

En patrulje er mellom 4-8 personer.

Ha det gøy og lek masse!

Tips: Sjekk ut «lek» merket som du finner i linken nederst på siden til Speiderbasen

 

Lek

Fremgangsmåte

Ting til leken

Antall personer

Ninja

Deltagerne står i en sirkel. Hver av hendene er et liv hver. Det er om å gjøre å treffe håndflatene til de andre. det er lov o gjøre en bevegelse når du forsvarer deg mot et angrep og flytte ett bein og begge armene når det er din tur til å angripe. Om hånden din blir truffen skal den bak på ryggen, du er ute når begge hendene dine er truffet. 1 patrulje til 25 personer

Skjerfknuta

Alle deltagerne står i en ring så alle kan holde hender. En legger skjerfet sitt i midten av sirkelen og begynner å flytte på den.

Regelen her er at det kun er lov å flytte å fot. Det er heller ikke lov å kaste skjerfet. Mister du balansen er du ute av leken.

Speiderskjerf eller noe annet på omtrent samme størrelse Mellom 1 til 2 patruljer.

Fantasi Twister

Dette er akkurat som ekte Twister minus brettet og skiva som bestemmer fargene. Det vil si at de maksimalt 8 deltagerne står i en firkant eller sirkel. En speider fungerer som skiva i brettet, denne personen  velge hvilken av armene eller føttene til resten av deltagerne som skal plasseres hvor. Her er poenget å stå så lenge som mulig. Fantasien Sirka 1 patrulje

Kim’s lek

Ta ulike objekter og skul dem under et teppe el. Dra teppe for i 20-30 sekunder før du legger det over igjen. Formålet her er å huske så mange ting som mulig. Teppe og ulike ting fra 10 og oppover er bra Passer for 1 patrulje av gangen

(Til Hinderløpa?)

Sheriff

Deltagerne står i en stor sirkel. En person er i midten og er sheriff. Når sheriffen «skyter» personene med fingrene skal personen sheriffen skyter dukke og de som står på hver side av personen prøve å skyte hverandre snarest. Med Skyte mener vi å lage en pistol med hendene å si pang. Er du for treig til å dukke eller skyte er du ute. Det hele avgjøres med de to siste i duell som tar et skritt fra hverandre rygg til rygg til noen sier f.eks. et tall. (Som Snu deg og skyt den andre på et tall. Skritt en ball, snø, fire). Passer til mange, men greit å starte på en ny sirkel for det kan fort bli kjedelig for de som har gått ut av leken

Kano har’n

To i hver kano. Om å gjøre å ta en av de andre kanoen i har’n. Om du treffer en kano med din eken kano eller åre telles som tatt. Husk redningsvester og noen på land som kan hjelpe om en kano går rundt. Husk redningsvester

Kano

Maks 15 kanoer

Speider kubb

Er akkurat som vanlig kubb bare at vi finner kubbene selv. To lag. De står 10 meter mellom hverandre. Banen er 10 meter i lengde og 5 meter i bredde. For hver meter i bredde   på slutten av banen plaserer man en kubb. En konge i midten av banen. Man har fem pinner per lag. Poenget er å slå ned alle de andre sine kubber for så å ta ned kongen. Om man tar ned kongen før alle de andres er tatt ned taper man. Når man greier å ta ned en kubb kan man kaste den på sin halvdel av banen å gå frem ditt for å kaste i resten av spillet. Det andre laget kan skyte den ned en gang til og da er den ute av spill. Kan bruke en av raiene Passer mellom 4 og 10 spillere

Kast på pinne

Her er det om å gjøre å kaste tausirkler på pinner fra tre til fem meters lengde unna pinnene. Den som treffer alle raskes vinner. Kan også være ed poeng. 5-10 pinner og 3 tau sirkler(da går der mere rundt for alle deltagerne) Passer for 2-10 stykk

(Til Hinderløpa?)

Tre på rad

Har du litt dø tid og lei kortstokken kan dere spille tre på rad. Lag et rutenett med ni ruter inni. Dette spillet passer for to stykker. Den ene er O den andre er X. Så tar dere annen hver gang å setter X eller O til en av dere har fått tre på rad. Blyant og ark To stykk, men flere pleier å uttrykke sin mening

Snurresprett

To eller flere lag mot hvarandre. Ta en 1,5L flaske for hvert lag. Lagene starter samtidig og skal komme seg 15 frem for så å snu og komme tilbake igjen (smart å ta det rundt noe eller legge ut noe). De skal imidlertid starte med å snurre rundt 10 ganger med en finger på flasken rundt og rund i flasken. 1,5 liters flasker og antall lag. Noe som markerer der de skal snu. 2 til 6 patruljer for å ha oversikt

Tautrekking

To lag som skal prøve å få hele det andres lag over på sin side av streken som trekkes opp på bakken på midten av tauet. Tau 2-1000 stykk

Avisleken

Dette er en bli kjent lek. Alle deltagerne sitter i en ring uten om en. h*n står i midten med en avis. Når ditt navn blir ropt ut er det om å gjøre for deg å si et annet navn før du blir truffet av avisen. Blir du truffet er du ute av leken

Pass på at man ikke får slå hard.

Avis eller magasin 6-25 personer

Hauk og due

Alle utenom to deltagere steller seg opp på et stort og åpent område. Den ene deltageren stiller seg helt på den andre enden av området. Ikke mer enn 30 meter. Personen på den andre siden er «Duemor/duefar». Den siste personen er Hauken som skal ta deltagerne når de skal løpe til duemor/duefar. Om hauken tar på noen blir de også hauker i neste runde. Vi holder på til alle er hauker utenom durmor/duefar. Når dere skal løpe sier duemor/duefar «Alle mine duer kom hjem.», dueungene(deltgerne) svarer «Vi kan ikke for hauken tar oss.». Da svaer duemor/duefar «Kom like  vel.» Duemor/duefar bytter side når duene som ikke ble til hauker har løpt over. 10-60 speider.

 

– Kan kanskje ta det på Søndag?

Hentelek

Denne leken passer bra rundt leirbålet. To eller flere lag (eks. to grupper) konkurerer om å hente ulike ting som blir ropt ur. Det pleider å være greiest at en fra hver gruppe er de som henter og at resten hjelper til.

Eks. 3 hvite sokker, stekespade, leirbålskappe.

Ulike ting i nærheten Hele leiren

Hviskeleken

Passer også bra rundt leirbål. Alle sitter i en stor sirkel. Så hvisker man enten et ord eller en kort setning til den som sitter til høyre for deg. Du får bare hviske det en gang. Så erdet å se om ordet/setningen er den samme p slutten av sirkelen. 1 patrulje til en underleir

Adjektivhistorie

Skriv en historie, men ikke putt inn noen av adjektivene. Det skal de andre du er med fylle inn med å si randome adjektiv. Ark Passer fra alt fra 3 – kretsleiren

Hva hvis…

Alle skriver p hver sin lapp «hva hvis…» og fullfører det med et spørsmålstegn. Så legger alle lappene oppi en bolle. Trekk en lapp som ikke er din og svar den med «da …». Legg lappene oppi bollen igjen. Alle trekker el lapp hver. Samme om du har skrevet på den eller ikke. Den første personen leser sin «Hva hvis…» og personen til venstre leser på svaret sitt som starter med «da…». Gå igjennom alle deltagerne til dere har ført alle svarene.

Eks. «Hva hvis det ikke var mer brød igjen på leiren i morgen?» «Da ville alle sultet», «Hva hvis det ble kjempe varmt i morgen?» Da hadde alle smeltet». Så du leser hva hvis nr1 og svaret på nr2 Da…

Ark og en bolle og blyanter for alle deltagerne 5-25 mennesker

Mimelek

To eller flere lag spiller mot hverandre. Alle deltagerne skriver noe som kan mimes på en lapp og legger det i en bolle. Så er det en fra hvert lag som skal trekke en lapp og prøve å mime den for sitt lag. Ett poeng for hver lapp de greier. Ett minutt for hvert lag helt til bollen er tom. Om personen begynner å forklare en lapp og tiden går ut kan alle gjette på den. Det er mulig å bytte per runde hvem som skal mime. Bolle, blyanter, ark 10-50 personer. Greit å ikke ha mer enn 5-10 per lag

Boksen går 

En person står ved en fast plass «boksen», helst på et relativt åpent sted og teller ned fra 30. De andre som er med gjemmer seg.
Poenget med leken er at de som gjemmer seg skal prøve å komme til den faste plassen før den som leter tar på «boksen» og sier navnet deres. Om de som gjemmer seg tar boksen vinner de og nesteman skal lete. Om de som gjemmer seg blir sett skal de enten gå å gjemme seg igjen eller se på leken og heie til alle er tatt
Et tre eller lignende Passer fra 1 patrulje og opp

20 spørsmål

Deltagerne tenker på en person eller ting eller et ord. De andre har 20 spørsmål på å finne det ut. Dette er morsomt for alle, men kan gjøres lettere ved  si kun personer eller karakterer. 1 patrulje til underleirbål

Klatremus

En leder står oppreist på bakken med armene og beina ut til siden. En speider skal uten hjelp fra lederen komme seg rundt hele speiderlederen og uten å dette ned. 1 leder og 1 speider, kan være morsomt til gruppeleirbål.

Revekrok

En mot en. Her ligger begge med ryggen ned mot hverandre slig at dere kan flette hendene samme. En person folder hendene sine på magen og den andre trer armen sin inn mellom den andres armer og legger seg ned så hodene peker hver sin vei.

Så reiser dere det beinet som ligger inntil hverandre. På 1, 2, 3. det er om å gjøre å få tak i den andres ben og vippe personen rundt.

2 personer av h\gangen, men kan lage turnering på det

Kanonball

Et og et lag mot hverandre, lagene har minimum 4 spillere. Man har en bane (5m bredde X 10m lengde) som er det på midten av langsiden. Målet er å ha en kanonball(stor skomgummiball) som man slår ut spillerne med. Hode er fritt og man går ikke ut.
Når man blir truffet, utenom på hodet, går man på enden av lengdesidene og står langs bredden slik at du har det motsatte laget i midten av deg og laget ditt. Her kan du fortsette å kaste ballen. Om du vil spille med Konge starter kongen på utsiden av banen og når alle spillerne på eget lag er gått ut kommer kongen inn med 3 liv.

Kanonballturnerings forslag:

Maks 100 år på speiderlag

Maks 131 år på lederlag

Maks 2 roverlag sammen, skal ikke være over 120 år

10 minutters kamper

Finalen 15 minutter

Trekkes tilfeldig i hver sin bolle, men i første trekk runde skal ikke bli kamper i intern gruppe

Kanonball og noe til å merke opp banen med Minimum 8 spillere, men kan ha skoleklasser eller lage turneringer

Knutemor

Deltagerne bestemmer en som er knutemor som går å gjemmer deg. Alle de andre holder hender og de må ikke slippe taket. Alle skal nå knyte seg sammen med å gå over og under hverandre. Når dere er ferdige rop «Knutemor kom og hjelp». Knutemor må nå løse knuten. Når den er løst kan dere bytte knutemor 5-15 speidere

Vann håndball

Dere blir enige om to mål. Deler dere i to så det er to lag og spiller vannhåndball mot hverandre. Håndball 8-20 speidere

Ballonghar’n

Alle fester en ballong i et tau rundt foten. Det er om å gjøre å stå igjen med den siste ballongen. Ballong og tynt tau 10-50 speidere

Huldra

Alle skal feste en «hale» nede i buksa si. Ikke i undertøyet. Så er det om å gjøre å få tak i så mange haler som mulig på 5 minutter. Den som har mest vinner. Haler – kan ha t-skorter eller tau 10-50 speidere

Stivheks

Det er en person som er heksen, om heksen tar på noen  fryser de. De må stå med armer og beina ut i været. For å befri dem må man krype mellom beina deres. Man bytter heks når enten alle er fryst eller etter 5 min. 15-50 speidere

1, 2 , 3, grønntlys

Den som teller står inntil en vegg og sier «1,2,3, grønt lys». Resten av deltagerne skal komme seg fra A til B (type 20 meter uten at den som teller ser at du beveger deg. Den som treffer veggen/mål først vinner. Det er bare å bevege seg mens personen sier «1, 2, 3, grønt lys» personen får se så lenge h*n vil. 1 patrulje til 25 speidere

Død elefant

Alle deltagerne legger seg ned på bakken. En person er dommeren. Her er det om å gjøre å ikke bevege seg noe som helst og være den beste døde elefanten.

Dette er en velkommen lek for mange ledere og foreldre

Passer for hele grupper og slitne ledere

Fluffy Bunny

Her er det om å gjøre å holde flest mulig Marsmellows i munnen samtidig som du kan si «Fluffy bunny». Den som har flest marsmellows og fremdeles kan si «Flyffy bunny» vinner.

NB! barn og voksne kan bli kvalme så pass på

Marsmellows 3-10 speider.

Til leirbål?

Haien kommer

Dette kan du leke både på lang, men også med erfaren svømmere i bukta(stranden). «Haien kommer» er litt som hauk og due. Dere finner et åpent område å være på. Så deler du inn deltagerne i tre eller 4 grupper. Alle gruppene får lov å velge en sjøskapning. Alle gruppene står i en stor sirkel med h*n som skal være Haien. Haien begynner å si «alle …(et av dyrene)…ut å svøm. Da må alle som er den typen fikser svømme. Da løper de rundt i sirkelen. Det er fint mulig å ta flere ulike dyr samtidig. Når haien roper «Haien kommer!» må alle løpe tilbake til sitt eget område. De som blir tatt skal være haier, så starter vi en ny runde til alle er haier. Om dere gjør dette i vannet pass på at alle kan stå når de venter på å bli valgt av haien og at det står en voksen på land å følger med. 15-70+ speidere

 

Dette er innsendt av Eirin Kornelia G. Østensen

Detaljer

Dato:
7 mars, 2022
Tid
08:00 til 17:00
Kategorier for Arrangement:
, , , , ,
Arrangement Tags:
,

Arrangør

Oslospeiderne